Bureauvalg - valg af samarbejdspartner
Af Donald Nekman - DNCC (www.dncc.dk)
Behovet for samarbejdspartnere
Planlægning og gennemførelse af markedskommunikationen
sker som oftest i et samspil mellem virksomhedens marketing eller
salgsfunktion og en eller flere eksterne partnere såsom analysebureauer,
mediabureauer, reklamebureauer etc.
Snitfladen mellem det arbejde, der udføres i virksomheden
selv, og det arbejde, der outsources, kan imidlertid variere meget
fra virksomhed til virksomhed. Der er eksempler på virksomheder,
der med egne interne "reklamebureauer" løser alle
opgaver inhouse, mens andre vælger at lægge det hele
ud af huset lige fra marketingplanlægningen til gennemførelse
og kontrol.
Tilhængere af inhouse fremhæver blandt andet fordele
som hurtigere forretningsgang, bedre og dybere kendskab til produkter
og kunder, konfidentialitet i relation til planerne og mere omkostningseffektiv
gennemførelse.
For anvendelse af eksterne partnere taler blandt andet behovet
for ideer og nytænkning, evnen til at se situationen lidt
udefra, insight i marked og medier, samt de økonomiske fordele
ved at have adgang til eksperter og specialister på "timebasis"
og dermed som en variabel omkostning.
Første skridt i vurderingen af samarbejdspartnere er, at
virksomheden må gøre sig klart, hvor man ønsker
at lægge snitfladen mellem internt og eksternt arbejde - samt
hvilke funktioner, man ønsker at outsource. Vil man selv
stå for hele marketing- og kommunikationsstrategien og blot
købe kreativt arbejde. Ønsker man selv at forestå
den endelige produktion og indkøb af tryksager etc. Hvilke
af virksomhedens kommunikationsopgaver vil man outsource - er det
kun brandingaktiviteterne, eller også trade marketing og PR
og måske investor relations?
Hvordan koordineres disse forskellige aktiviteter i virksomhedens
eget regi? Er der særskilte budgetter i salgsafdeling, presse-
og informationsafdeling etc. - og i givet fald hvem koordinerer
- og ønsker man et fælles bureau uanset forskellige
opdragsgivere?
I sammenhæng med dette må man også klargøre,
hvilke konkrete hovedopgaver, bureauet skal gennemføre. Drejer
det sig om produktion af reklamefilm til TV - eller er det primært
direct marketing programmer - eller events og netværkskommunikation.
Disse grundlæggende betragtninger er afgørende for
at sikre sig de rette samarbejdspartnere. Ingen bureauer er gode
til det hele - selv om de ofte vil påstå det.
I den sammenhæng skal en anden principiel ting også
besluttes: Ønsker man at arbejde med et centralt allround
bureau - eller foretrækker man at opdele opgaverne til en
række specialbureauer.
I første tilfælde vil man skulle give køb på
at få den ypperste ekspertise inden for alle delfunktioner,
i det andet tilfælde vil man øge virksomhedens egen
arbejdsbelastning i relation til kommunikation og koordination mellem
de forskellige valgte bureauer.
Valgkriterier
Ud fra ovenstående opgavebeskrivelser må man gøre
sig klart, hvilken kompetence og styrkeområder, et godt bureau
bør have.
Her kommer en række samarbejdsmæssige faktorer om den
rolle, bureauet skal udfylde. Skal det være et bureau, der
punktligt og effektivt leverer varen, nøjagtig som man selv
ønsker - eller skal det være et bureau, som sætter
spørgsmålstegn og opstiller dagsordenen - eller måske
noget midt i mellem.
Hvilke samarbejdsrelationer ønsker man? Vil man have en
stærk strategisk kontaktperson, som koordinerer det hele,
eller ønsker man selv at være en del af processen i
samspil med de kreative.
Hvilken branche- og fagekspertise ser man gerne, bureauet har?
Er der specielle erfaringer, der er vigtige? Specielle kundetyper,
man bør bureauet have kendskab til?
Hvilken arbejdsmetode eller planlægningsmodel arbejder bureauet
med - og er den passende til virksomhedens organisation?
Til disse forhold kommer også en række mere kvantitative
punkter:
- bureaustørrelse (vil man være en dominerende kunde
- eller blot sikre at man ikke bliver tilsidesat - og vil der
være kapacitet nok i spidsbelastningsperioder?)
- internationale relationer (har man brug for gennemførelse
af aktiviteter i udlandet eller behov for inspiration fra udlandet?)
- beliggenhed (er fysisk nærhed af væsentlig betydning?)
- økonomisk fundering og udvikling (evner bureauet at drive
sin egen forretning rentabelt - kan vi være sikre på,
at bureauet også er stærkt i de kommende år?)
- kundeliste (har bureauet konfliktende kunder, der kan true
konfidentialiteten?)
Endelig er der de helt udefinerbare kvalitative og følelsesmæssige
forhold, som ikke desto mindre er af afgørende betydning
for et godt samarbejde:
- den indbyrdes samarbejdskemi mellem nøglepersonerne
på begge sider af bordet
- indlevelsen og forståelsen i problemstillingerne
- fleksibiliteten og styrken i procesforløbet i det daglige
arbejde
- holdninger og meninger om reklame, markedet, udviklingen, udfordringerne
og truslerne.
Disse faktorer kan svært kvantificeres, men de skal med i
kriterielisten og kan for eksempel afklares ved en karaktergivning
af kandidaterne på de enkelte punkter eksempelvis fra 1- 5.
for hvert kriterium.
Udvælgelsesprocessen
Tilrettelæggelse af processen
Skift af reklamebureau er en væsentlig og krævende
beslutning for virksomheden - og en beslutning, der medfører
meget ekstra arbejde og omkostninger - ikke alene under selve processen,
men også i den efterfølgende introduktion og "oplæring"
af det ny bureau. Man vil ofte først få fuldt effektivt
udbytte af sit nye bureau i andet år af samarbejdet.
Derfor er det vigtigt, at arbejdet gøres grundigt, og at
forløbet tilrettelægges, så det kan ske så
nemt som muligt.
Et reklamebureau er en betroet samarbejdspartner og af mindst lige
så stor betydning for virksomheden som den rette salgsdirektør.
Man bør derfor være lige så grundig, som man
vil være i en ansættelse af en ledende medarbejder.
Det kan ofte være en fordel at inddrage ekstern rådgivning
- ligesom man ville anvende en personalekonsulent til salgsdirektøransættelsen.
Den eksterne rådgiver kan se situationen udefra og bidrage
til den rette "stillingsbeskrivelse" for bureauet. Endvidere
har man mulighed for at dele af processen kan gennemføres
anonymt gennem konsulenten, hvilket også aflaster virksomheden
for uønskede bureauhenvendelser, når udvælgelsesprocessen
bliver almindeligt kendt.
Kravspecifikationen
Kravbeskrivelsen er første step - baseret på de overvejelser,
der er omtalt i 4.4.1 og 4.4.2. Man bør sikre sig bred intern
enighed om disse krav og fastlægge, hvem der skal deltage
i den endelige udvælgelse.
Longlisten
Næste skridt er at få de rigtige kandidater på
banen. Her er det vigtigt ikke kun at gå efter de muligheder,
man lige har hørt om eller kender. Ofte kan det helt rigtige
bureau for en virksomhed være et bureau, man i udgangspunktet
aldrig har om.
Man bør derfor først etablere en longlist bestående
af alle de bureaumuligheder, der kan komme på tale inden for
de begrænsninger, der etableres af kravbeskrivelsen. Dette
kan ske som deskresearch baseret blandt andet på bureauoversigter
fra DRRB og Dansk Annoncørforening, søgning på
nettet, udnyttelse af eget netværk, registrering af interessante
kampagner (og undersøgelse af bureauet bag dem).
Endvidere kan man overveje at etablere et egentligt offentligt
udbud (begrænset udbud), hvilket i øvrigt er et krav
for offentlige institutioner og virksomheder, når opgaven
ligger over en nærmere fastsat beløbsgrænse.
Ved et begrænset udbud indkalder man interessetilkendegivelser
fra bureauer baseret på opgave/kravspecifikationen. Populært
sagt svarer det til stillingsannoncen for salgsdirektøren.
Fra longlist til shortlist.
Longlisten skal derefter vurderes. Dette kan ske gennem en strukturering
af de umiddelbart tilgængelige oplysninger - med tilhørende
karaktergivning. Herved vil listen blive yderligere forkortet normalt
til en ca. 10-15 kandidater.
Dette skal yderligere nedbringes, før bureauerne besøges
- helst skal vi ned på 3 - maks. 5 - bureauer i slutfasen.
Dette kan ske gennem henvendelse til bureauerne med et struktureret
spørgeskema, der giver de manglende facts til den yderligere
nedskæring. Det er vigtigt at designe skemaet meget kontant
og klart for at tilsikre, at der rent faktisk kommer brugbare svar
på de faktorer, man ønsker belyst.
Spørgsmålene bør centrere sig om følgende
hovedpunkter
- Strukturspørgsmål (aktuelle informationer om medarbejderantal,
funktionsfordeling, kundeliste, samarbejdsrelationer, mv.)
- Erfaringsspørgsmål (kundetyper nu og før,
specielle erfaringsområder, arbejdsprocesser, mv.)
- - Holdningsspørgsmål (Hvilke typer opgaver synes
bureauet mest om, hvordan ser bureauet kundens rolle, hvilke meninger
har man om god reklame, mv.)
- Personspørgsmål (Hvilke nøglepersoner tegner
virksomheden - deres baggrund og drømme mål., hvilken
arbejdsgruppe kunne bureauet tænke sig at foreslå,
mv.)
- Økonomiske spørgsmål (Seneste års
regnskab - forventninger til det kommende år, påtænkte
investeringer fra bureauets side, mv.)
Spørgeskemaet kan evt. udsendes af en tilknyttet ekstern
rådgiver (uden angivelse af virksomhedens navn blot f.eks.
"en førende virksomhed inden for it software til erhvervsmarkedet").
Dette forhindrer uønskede specialhenvendelser fra de adspurgte
bureauer - eller andre, der mener de burde have været med
- og tilsikrer mere objektive svar.
De indkomne svar organiseres i kravmatrixen og der gives karakterer.
Med denne information vil der vise sig et klart førerfelt
blandt long listen, der som oftest dermed kan nå ned på
de ønskede 3-5 emner.
Det er vigtigt, at alle beslutningstagere i virksomheden er aktivt
involverede i denne proces og vedkender sig den etablerede shortlist.
Det kan tit være på dette tidspunkt, at en "darling"
hos en af beslutningstagerne udgår, og der er derfor afgørende,
at den pågældende accepterer, at denne "darling"
ikke længere er kandidat.
Bureaubesøget
Nu er tiden kommet til at besøge shortlistens bureauer. Alle
beslutningstagere skal deltage i samtlige bureaumøder.
Mødeforberedelsen er meget vigtig. For at virksomheden kan
få de nødvendige informationer og viden til at beslutte
sig på, må man også sætte dagsordenen for
bureaumødet.
Giv bureauet en kort beskrivelse af virksomhedens situation og
udfordringer på forhånd. Derved kan bureauet gøre
sig tanker, og der ikke spildes kostbar mødetid på,
at man selv taler.
Bed om en meget kort generel præsentation - alle grundlæggende
oplysninger er jo allerede vurderet, så der skal heller ikke
spildes mødetid på dette.
Det vigtigst på mødet er dialogen - og her ikke mindst,
at det er bureauet, der giver udtryk for sin holdning og tilgang
til opgaverne og et evt. samarbejde.
Fortæl bureauet, at I ønsker at se eksempler på
en god og en dårlig kampagne, de har lavet. Man bliver meget
klogere på deres attityder, når man også hører
dem fortælle om en fiasko og ikke mindst, hvorfor det ikke
fungerede (giver bureauet entydigt kunden skylden?).
Bed hver deltager i arbejdsgruppen på bureauet fremlægge
en kampagne (som de IKKE selv har lavet), men som man gerne ville
have stået bag - og bed dem forklare, hvorfor. Dette giver
et meget tydeligt billede af de enkelte deltageres ambitioner og
holdninger.
Forbered bureauet på, at I ikke vil give en præsentation,
men at de skal spørge ind til det, de gerne vil vide, hvis
de efterfølgende skulle i gang med en opgave. Strukturen
på udspørgningen, og ikke mindst indholdet af det,
bureauet spørger om, afslører tydeligt, det fokus,
bureauet vil have i et samarbejde.
Mødet bør maksimalt vare to timer - hvilket bureauet
skal oplyses om på forhånd. Ved afslutningen af mødet
anmoder man bureauet om at fremsende et kort skriftligt referat
eller konklusion på debatten. Dette afslører efterfølgende,
i hvilket omfang bureauet har opfattet og forstået problemstillingerne.
Evt. beder man bureauet om et par referencer blandt deres kunder,
så man kan checke specielle spørgsmål for eksemple
om det daglige samarbejde, styrker og svagheder.
Efter bureaumøderne bør virksomhedens repræsentanter
undlade at diskutere indbyrdes, men blot hver for sig systematisere
notaterne og give karakterer på kravpunkterne som forberedelse
til beslutningsmødet, som først afholdes, når
hele bureaurunden er gennemført.
Det endelige bureauvalg
Den endelige udvælgelse skal ske i et fællesmøde
med deltagelse af alle virksomhedens beslutningstagere i relation
til bureauvalget. Herved tilsikres, at alle står bag beslutningen
og arbejder positivt på det gode samarbejde.
Udgangspunktet er kravspecifikationen og den karaktergivning, hver
enkelt deltager har givet. Oftest vil feltet straks indskrænke
sig til måske kun en eller to relevante kandidater.
Er der kun en kandidat eller en, der er noget bedre end nr. 2,
er beslutningen rimeligt nem (takket være det store forarbejde),
om end der stadig kan være lidt tvivl blandt visse deltagere
i beslutningen.
Her kan en prøveopgave være den helt rigtige vej til
den totale sikkerhed. Man giver bureauet en helt konkret opgave,
der skal gennemføres og afregnes som i et løbende
samarbejde - blot understreger man, at det er en prøve, således
at begge parter, hvis samarbejdet ikke lykkes, kan trække
sig ud uden tab af prestige - og man kan gå videre til nummer
to i rækken.
Prøveopgaven giver den helt klare hands-on fornemmelse af
bureauet - også i relation til proces og økonomi. Man
ser helt klart, hvad bureauet leverer for hvilken indsats. Dette
giver en helt anden forståelse for prisniveau end en liste
over timepriser.
Bureaukonkurrencer
I de tilfælde, hvor der er to eller flere ligeværdige
kandidater, er der behov for yderligere information for at afgøre
valget endeligt.
Der er flere metoder til dette: Prøveopgaven kan også
anvendes i dette tilfælde, men så skal det være
forskellige opgaver - eller et bureau ad gangen, da det ellers blot
vil være en bureaukonkurrence.
En anden vej er dialog-metoden, hvor man fortsætter processen
med spidskandidaterne i form af et yderligere bureaumøde
med en helt konkret dagsorden omkring en aktuel problemstilling
for virksomheden. Dialogen indebærer, at der ikke skal udarbejdes
egentlige oplæg, men at bureauet skal sparre med virksomheden
om den valgte problemstilling og rapportere/konkludere på
denne sparring. Efter et eller maksimalt to yderligere møder
har der normalt altid tegnet sig et billede, der klart prioriterer
de tilbageværende kandidater, så den endelige afgørelse
kan træffes.
De to ovennævnte former anbefales kraftigt i forhold til
bureaukonkurrencen.
Umiddelbart er en bureaukonkurrence fristende, fordi man får
flere bureauer til at komme med ideer og oplæg til kampagner
- og oven i købet for et mindre beløb. (Deltagere
i bureaukonkurrencer bør principielt honoreres, men honoraret
er altid af symbolsk art, hvilket ikke nødvendigvis er en
fordel for virksomheden. Pas på imponatoreffekten: Det travle
- men måske rigtigste - bureau kommer måske med et mindre
gennemarbejdet forslag i forhold til det mindre rigtige bureau med
god tid, der investerer uforholdsmæssigt meget i oplægget).
Vurderingen efter en bureaukonkurrence kan være meget svær.
Falder man blot for en god ide? Er det lavet af det bedste bureau
- eller blot det bureau, der har gættet rigtigt med hensyn
til hvad der vil ramme virksomhedernes beslutningstagere rigtigt.
I en bureaukonkurrence vil bureauets mål nemlig desværre
ikke være at skabe den bedste kampagne, men at vinde budgettet.
Hertil kommer en række andre mangler ved en bureaukonkurrence:
- Man oplever ikke dialogen og sparringen i procesforløbet
- Man får ingen viden om bureauets arbejdsdybde eller prisniveau
i det daglige samarbejde
- Man får måske løsninger udarbejdet af en
anden arbejdsgruppe, end den der bliver den daglige
I visse tilfælde vil en virksomhed løse denne vurdering
ved at gennemføre en kommunikationstest over for den endelige
målgruppe.
Denne metode er som sådan - med de begrænsninger der
ufortalt ligger i en pretest - relevant for så vidt angår
beslutningen om at anvende den specifikke kampagne, bureauet har
foreslået. Men derimod har testen intet med bureauvalget at
gøre. Hvis der efterfølgende skal udføres helt
andre opgaver og kampagner, har testen på ingen måde
sandsynliggjort, at bureauet vil kunne magte de opgaver - ligesom
testen intet siger om hele det daglige samarbejde og de andre faktorer,
der indgik i kravspecifikationen.
Formalisering af samarbejdet
Når valget er truffet, skal spillereglerne også trækkes
op. En samarbejdskontrakt er afgørende for at undgå
senere problemer omkring ophavsret, materialer, prissætning
etc.
Praktiske forhold i relation til rekvisitioner, fakturering, mødereferater,
tidsplanlægning, kommunikationslinier etc. er det ligeledes
godt at fastlægge på forkant, så der kan etableres
et gnidningsfrit samarbejde.
Den interne og eksterne kommunikation af samarbejdet er også
vigtig. Allerførst skylder man det afgående bureau,
at de er orienteret under hele forløbet, og at de er først
til at kende det nye bureaus identitet. Dette skal dels sikre samarbejdet
i udvælgelsesperioden, dels sikre et forhåbentligt gnidningsfrit
samarbejde i forbindelse med overdragelsen.
Virksomheden skal orienteres internt, så der er åbenhed
og forståelse over for den nye samarbejdspartner. Pressen
vil det i mange tilfælde også være rigtigt at
informere, så bureauskiftet ikke overdramatiseres, men blot
dækkes som almindeligt nyhedsstof.
|